søndag den 12. februar 2012

Tørklæde i kærlighedsknuder DIY

Som lovet kommer der nu en DIY på kærlighedsknuder. Jeg har fået kæresten til at tage billeder, håber det er til at forstå. Håber i får lyst til at lave jeres egne tørklæder. Det kan klart anbefales, jeg elsker mine.

Lidt info:
Garn: Naturuld fra hjertegarn eller som her Andes fra Drops
Forbrug: ca. 200 g
Hæklenål nr 10

Opskriften er inspireret af politikens hæklebog, men den starter i toppen hvorimod jeg starter i spidsen, så er der nemmere at stoppe når det har den ønskede størrelse eller man ikke har mere garn.



Så er det bare at komme igang.

Der startes med en luftmaske der hives ca 2-3 cm lang.


Garnet slås om nålen og i den lange maske laves en luftmaske:

 Så det ser sådan ud:

I den nye luftmaske som ses bagerst på billedet oven overlaves en fastmaske:




Nu er den første kærlighedsknude lavet. Det laves 3 mere efter samme fremgangsmåde:


Og de samles til en ring med en fastmaske i den første knude:


Herefter hækles 3 kærlighedsknuder, 1 fastmaske i næste kærlighedsknuder, 3 kærlighedsknuder og 1 fastmaske i næste knude. I enderne laves en kærlighedsknude som der vendes med langs kanten, som det kan ses nedenfor.

Hver række startes med 3 knuder, 1 fm i næste knude, *2 knuder, 1 fm i næste knude*, 3 knuder, 1 fm i næste knude og en kærlighedsknude til at vende med.
For hver række gentes *-* en gang mere.

Håber det var til at forstå. Når man først kommer igang er det super nemt og arbejdet skrider hurtigt frem. Skriv endelig hvis der er noget der er svært at forstå.

Eksempler på færdige tøklæder kan ses her og her.

5 kommentarer:

  1. Nu har jeg købt garn og det her skal ha' et forsøg! Tak fordi du deler.

    SvarSlet
  2. Meget overskueligt og nemt at forstå.. Og ikke mindst.. Dejligt (og hurtigt) resultat!
    Hilsen Louise

    SvarSlet
  3. Dejligt at der er nogle der prøver det af.. Tak begge to:D

    SvarSlet
  4. Skønne ting du har lavet. lige fundet vej til dig :) Er vild med dine tørklæder med kærlighedsknuder. Det skal vist prøves en dag inden længe :)

    SvarSlet
  5. jeg prøver om og om igen, men får en skæv kant, som om den trækker, ved ikke om der er noget jeg ikke forstår ved beskrivelsen, altså noget med hvor mange løkker og knuder jeg skal lave-er det ikke gennemgående to løkker og to knuder og kun når jeg vender og starter en ny rækker der skal lave tre løkker ??

    SvarSlet